sunnuntai 13. lokakuuta 2013

Crowdsourcing

Kickstarter on sivusto, jossa jokainen voi markkinoida omaa keksintöään tai ideaa, johon olisi tarvetta saada ulkopuolista rahoitusta tai osaamista. Tätä kutsutaan joukkoistamiseksi, crowdsourcingiksi. Kun idea on hyvä ja markkinointi toteutuu oikein, joukkoistaminen on tehokas keino saada omalle innovaatiolle siivet, olipa se sitten se aloitusraha joka tarvitaan projektin alkuunsaamiseen, tai sitten ammattilaisia ratkomaan olemassa olevia ongelmia.

Joukkoistamisessa voidaan käyttää SWOT-menetelmää, eli vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien määrittelyä. Joukkoistaminen on todella nopea mutta epävarma tapa saada tarvitsemansa;

Vahvuus(Strength):
Tavoittaa useita ihmisiä kerralla, joten usein varma tapa saada tarvitsemansa (Jos idea hyvä)

Heikkous(Weakness):
Esimerkiksi ammattitaitoa haettaessa voi tulla ristiriitoja toteutuksessa. Koska haetusta ammattitaidosta ei yleensä makseta, ei saadulla avulla välttämättä motivaatio säily projektin loppuun asti.

Mahdollisuus(Opportunity):
Mahdollisesti hyvinkin nopea tapa saada tarvittavat resurssit

Uhka(Threat):
Idean ollessa huono, voidaan se jättää täysin huomiotta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti