maanantai 14. lokakuuta 2013

Pinterest

Eräällä tunnilla kävi vieraana some-markkinointiyrittäjä. Päivästä muodostui mielekiintoinen kolmen tunnin luento kuvapalvelu pinterestistä. Pinterest on lähinnä Yhdysvalloissa villiinnyttävä ilmiö, palvelu jonne voi siirtää kuvia arkipäiväisistä askareista. Päämarkkinointikohde on selkeästi naiset, joka näkyy myös käyttäjäluvuista (yli 80 % käyttäjistä naisia).

Pinterestiin ladatuista kuvista suuri osa liittyy jollain tavalla ruoanlaittoon, leipomiseen, askarteluun ja muotiin. Jokainen itseään kunnioittava muotibloggaaja tulee löytämään itsensä ennemmin tai myöhemmin pinterestistä, joko itse lataamalla kuvia tai merkkaamalla itselleen kiinnostavimmat kohteet omiin kansioihin.

Kuten luennolla kerrottiin, pinterestissä pätee "20/80" -sääntö. 20 % käyttäjistä "tekee työn" eli lataa uusia kuvia, kun taas 80 % käyttäjistä tykkää ja jakaa niitä eteenpäin. Tämä ei tietekään tarkoita, että ainoastaaan 20 % käyttäjistä kuvia lataa, vaan tietyllä aikavälillä viidesosa käyttäjistä tuottaa palveluun uutta materiaalia.

Pinterest on markkinointiunelma sitä oikein käytettäessä. Jos firma onnistuu luomaan houkuttelevan yrittäjäsivun, voi positiivinen maine nousta suurta vauhtia käyttäjien jakaessa kuvamateriaalia. Kuvia klikkaamalla päästään yleensä yrityksen omalle sivustolle, juurikin kyseisen tuotteen kohdalle.

4 kommenttia:

  1. Toni, minulla on oma Pinterest-tili (voiko tili-termiä käyttää?), johon kerään opetusmateriaalina käyttämäni kuvat "yhteen paikkaan". Käypä tutustumassa: varmasti tuttuja kuvia:) Hanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi tulipa Hanna nostalginen olo kun näki noita kuvia :D ja kyllä käsittääkseni sitä tiliksi kutsutaan :)

      Poista
  2. Pinterestin kautta saa mahtavia ideoita sisutamiseen sekä antiikin ja vähemmän antiikin keräilijöiden unelma paikka.Kiitos Toni ,nyt minäkin ymmärrän mikä Pinterest on. Terveisin Jaana

    VastaaPoista
  3. mulla oli semmonen kuva että pinterestissä vaan kaikki jakaa omia piirustuksia, maalauksia yms. :- D

    VastaaPoista